Raskaimmatkaan takaiskut eivät lannistaneet, vaan aina on ollut tahtotilana jatkaa eteenpäin.
Joni Loiva on kasvanut maatalousyrittäjäksi. Toimeliaalla isännällä on parhaimmillaan ollut monta rautaa tulessa. Elinkeino on joskus hankittu maatilan kyljessä pieninäkin siivuina usean sivuelinkeinon turvin.
– Se on kyllä isänperintöä ja äidinmaidossa saatua, toteaa Loiva, joka astui kotitilansa ohjaksiin pikkuhiljaa. Merkittävin virstanpylväs oli 2009, jolloin hänen isänsä jäi eläkkeelle ja tilan asioihin kiinni kasvanut Joni otti talousasioiden lisäksi vielä suurempaa vastuuta.
– Mitään varsinaista ja jyrkkää sukupolvenvaihdosta emme tehneet, toteaa Joni Loiva. Takaa kuuluu traktorin ääni.
– Siellä se isä tälläkin hetkellä levittää apulantaa.
– Lähdettiin yksissä tuumin tilaa kehittämään. Investoinnit ovat osa maatalousyrittäjän arkea, niitä on tehtävä, satoi taikka paistoi, oli sato hyvä tai huono, kertoo Loiva.
Yrittämisestä hänellä on laaja-alainen näkemys:
– Toimin aiemmin myös maanrakennusurakoitsijana ja työllistin 7 henkilöä. Hankimme myös perheemme omistukseen paikallisen kyläkoulun siinä toiminnan lakattua ja pyöritimme ryhmäperhepäiväkotia.
Tällä hetkellä kasvanut tilakoko vaatii keskittymistä siihen.
– Meillä on eläinten kokonaismäärä noin 800, joista lypsäviä 350.
Aamu, joka muutti kaiken
Syyskesän aamu elokuun 15. päivänä vuonna 2019 muutti Loivan tilalla dramaattisesti oikeastaan kaiken. Joni oli herännyt lypsyrobotin virheilmoitukseen ja meni katsomaan ongelmaa. Navetta oli jo ilmiliekeissä ja vain hetkeä myöhemmin rakennuksen katto putosi. Karjaa, etupäässä lypsylehmiä, menehtyi tulipalossa.
– 70 lypsylehmää meni. Vahingot olivat tilalla todella suuret. Hetken mietittyäni ainoa vaihtoehto oli kuitenkin jatkaa eteenpäin. Otin vastaan kaiken saamamme avun.
Alkoi vuosia kestävä ruletti rakennusliikkeen kanssa. Prosessi jatkuu edelleen. Tiukkaa neuvotteluasennetta tarvittiin myös vakuutusyhtiön suuntaan. Loiva halusi kattavalla vakuutuksellaan tilalle uuden navettarakennuksen nopeasti. Se suunniteltiinkin yhdessä rakennusliikkeen kanssa tarkkaan vastaamaan juuri tilan nimenomaisia tarpeita.
Avaimet käteen -tyyliin toteutettu urakka jätti lopputuloksensa osalta runsaasti toivomisen varaa:
– Toteutus poikkeaa merkittäviltä osin annetuista lähtötiedoista. Siellä on selkeitä rakennusvirheitä, mm. slalomkuiluston osalta, kattorakenteissa on suuria rakennusvirheitä eivätkä vasikkatilat ole riittävät olemassa olevaan karjakokoon nähden, Joni Loiva luettelee.
Eräs merkittävä epäkohta uudessa navettakokonaisuudessa paljastui hieman pitemmällä aikavälillä, mutta sillä on ollut pitkäkantoisia seurauksia.
– Maidon tuotantomäärät alkoivat laskea. Samoin lehmiä sairastui entistä enemmän. Oli utaretulehdusta ja kaikkea sellaista.
Jäljet johtivat navettatoimitukseen kuuluviin lypsyrobotteihin, joiden havaittiin olevan epäsoveliaita ja aiheuttavan lisäharmia jo tilan jo muutenkin tiukkaan talouteen.
– Ne eivät vain kertakaikkiaan toimineet ja niissä on toistuvasti käyttäjästä johtumattomia vikoja.
Maataloudessa on totuttu tekemään pitkän kantaman suunnitelmia jo senkin vuoksi, että hankinnat ovat miltei poikkeuksetta aina hintavia.
– Yhden lypsyrobotin hintalappu asettuu sinne 150 000 euron seutuville. Kun nuo neljä muutakin menevät nyt vaihtoon niin ei siihen puoli miljoonaa riitä, Joni Loiva toteaa.
Loivan mukaan heidän maatilansa on ikään kuin kahden tulen välissä. Toisaalta navettatoimituksen virheet haukkaavat päivittäisestä tuotosta ja tehokkuudesta oman osansa ja toisaalta taas maatalouden yleiset kustannukset ovat kaikilta osin olleet kovassa nousussa.
– Niistä voisi mainita vaikkapa polttoaineet ja lannoitteet. Niiden hinnat kuristavat kaikkien maatilojen toimintaedellytyksiä.
Navettatoimituksen epäonnistuminen on jo vuosia ollut lisätaakka Loivan maatilalle. Silti tilan tuotantoa on onnistuttu kasvattamaan.
Loivan tilalla eletään vahvasti tätä päivää. Silloin tällöin on kuitenkin hyvä katsoa myös tulevaisuuteen. Neljästä tyttärestä Saara työskentelee jo tilalla täysipäiväisesti. Hän myös tilaa jatkanee sitten aikanaan.
– Niin, en ole vielä eläkeiässäkään, mutta jos tuntimittaria katsoisi niin tunnit ovat kyllä täynnä, toteaa Joni Loiva savolainen pilke silmäkulmassaan.
Tilan tulevaisuudesta hän ei kovista ajoista huolimatta heittänyt kirvestä kaivoon. Samalla tiellä jatketaan.
– Paljon pitää kuitenkin lyhyellä tähtäimellä tapahtua. Tärkeintä on saada navettarakennus toiminnallisesti kuntoon. Myös laitteiden pitää toimia asianmukaisesti. Ne, mitkä eivät toimi tai vastaa tarkoitustaan, vaihdetaan. Tarkan euron budjetointi ja tiukka kulukuri vievät meitä myös osaltaan eteenpäin.
Proventum tulee kuvaan mukaan
Joni Loiva halusi kokeilla uutta lypsyrobottimerkkiä ja ostaa yhden laitteen uudenkarheaan navettaan jo asennettujen mutta käytössä epäkelpoisiksi havaittujen neljän laitteen rinnalle. Uuden laitteen toimittaja NHK-keskus ehdotti rahoitusta Proventumin avulla.
Proventumin kanssa asioiminen kesti vain muutaman työpäivän. Loiva suositteleekin Proventumia muille maatalousyrittäjille, joilla on vastaavia hankintoja.
– Kaikki tapahtui nopeasti ja tehokkaasti. Meillä ei ole koskaan ollut ongelmia toimintamme päärahoittajana toimivan pankin kanssa, mutta halusin katsoa myös muita vaihtoehtoja. Myös pitempi maksuaika kiinnosti.
– Asiamme Proventumissa käsitteli todella positiivinen asiakaspalvelija, jota tilanteemme aidosti kiinnosti. Hänellä oli selkeä halu auttaa. Tietysti me maatalousyrittäjät olemme, ainakin vielä, ihan marginaalista kohderyhmää yritykselle, mutta selkeästi Proventum halusi olla tukena ja auttaa meitä eteenpäin.
Proventumin kanssa asioiminen kesti vain muutaman työpäivän. Loiva suositteleekin Proventumia muille maatalousyrittäjille, joilla on vastaavia hankintoja.
– Mahdolliset hankinnat ovat yleensä kalliita ja pitkän käyttöiän omaavia laitteita. Siksi on hyvä katsella vähän ympärillä olevia lainatarjouksia. Tämä ei missään tapauksessa sulje pois perinteistä pankkisuhdetta, mutta hankintahintojen ollessa suuria, on ehkä viisasta jakaa lainavastuuta laajemmalle, Joni Loiva pohtii.
Harkitsetko uuden koneen tai laitteen hankintaa? Lue leasingrahoituksesta lisää täältä.